Dette er et omfattende fellesprosjekt mellom veg og jernbane, hvor Bane NOR skal lede arbeidet. Ringeriksbanen skal bygges fra Sandvika til Hønefoss og ny E16 fra Skaret til Hønefoss. Det skal også bygges ny firefelts Europaveg som sammen med dobbeltsporet jernbane vil knytte Ringeriksregionen tett opp mot Osloregionen. Dette vil gi et utvidet bo- og arbeidsmarked.
Ringeriksbanen er en del av InterCity satsingen og sammen med E16 Høgkastet-Hønefoss det største fellesprosjektet for veg og jernbane i Norge. Den statlige reguleringsplanen ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. mars 2020.
Advansia skal bidra i planleggingen av det kommende anleggsprosjekt med ingeniørgeolog.
Nøkkeltall om prosjektet
- 40 kilometer dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss,
- hastigheter opp til 250 km/t,
- ca. 23 kilometer jernbanetunnel fra Sandvika (ved Jong) til Sundvollen
- ca. 3 kilometer tunnel nordvest for Sundvollen
- 24 kilometer firefelts Europaveg mellom Skaret vest for Sollihøgda og Hønefoss. Vegen vil få fartsgrense 110 km/t og kommer til å ha flere lange bruer.
Illustrasjonen viser hvordan området på Sundvollen er planlagt, med utfylling, ny togstasjon og ny firefelts europaveg over Kroksund.(BaneNOR)