Utnytte potensialet i KI? Slik kommer du i gang!

Kunstig intelligens (KI) har de siste årene gått fra å være en fremtidsvisjon til å bli en sentral del av hverdagen til mange av oss. Teknologien har allerede begynt å sette sitt avtrykk i en rekke bransjer og sektorer, men spørsmålet mange sitter igjen med er: Hvordan kan vi som enkeltpersoner og virksomheter gjøre KI til vår superkraft?

Nylig inviterte Advansia Digital til et frokostseminar med fokus på generativ KI og hvordan KI kan integreres i arbeidshverdagen for å skape verdi. På seminaret delte tre eksperter på området sin kunnskap og erfaring med KI, Liv Dingsør, administrerende direktør i Digital Norway, Herman Sjøberg, CEO i Ayfie,og Ida Nordahl, seniorrådgiver i Advansia Digital.

Fra venstre: Christopher Klepsland, adm. dir. Advansia, Ida Nordahl, seniorrådgiver i Advansia Digital, Herman Sjøberg, CEO i Ayfie, Liv Dingsør, adm. dir. i Digital Norway og Rune Hjortdahl, leder i Advansia Digital.

7 av 10 mangler kompetanse

Et viktig tema i diskusjonen knyttet til KI er hvordan mangel på kunnskap kan være en bremsekloss for implementeringen av verktøyet. Dingsør påpeker at hele 7 av 10 mangler kompetanse for å nyttiggjøre seg av KI-verktøy.

- Dette er et stort gap, så det er helt essensielt at vi bygger opp den grunnleggende kompetansen vår innen KI. Her kan små steg i riktig retning gi store gevinster, sier Dingsør.

Fra verktøy til samarbeidspartner

For mange vil en av de største utfordringene være å endre tankesettet rundt KI og egne arbeidsvaner. I stedet for å se teknologien som en konkurrent eller erstatning for menneskelig arbeidskraft, bør den heller betraktes som en støtte eller samarbeidspartner. KI skaper verdi først når vi bruker den bevisst og integrerer den i arbeidsprosessene dine.

For Sjøberg handler det om å bruke KI som et verktøy for å identifisere sitt eget potensiale: - Bruk KI til å finne ut hva du skal bruke KI til. Start med en konkret forretningsprosess – finn et område i virksomheten din og undersøk hvordan KI kan tilføre verdi. Små skritt gir store gevinster, sier han.

Nå når KI-verktøy er tilgjengelig for oss alle, mener Nordahl at det er viktig å forstå hvordan vi kan bruke dem effektivt:

- Vi må slutte å bruke KI som en avansert søkemotor og i stedet se på den som en kollega. På denne måten kan vi lettere finne bruksområder og spille teknologien god, forklarer Nordahl.

Ekspertenes beste tips for å komme i gang med KI

Selv om det kan virke overveldende å begynne å bruke KI, har ekspertene lagt frem noen enkle tips for å komme i gang med KI.

Bygg din digitale forestillingsevne – vær nysgjerrig, test, lek og øv! Jo mer du eksperimenterer med digitale verktøy og metoder, desto bedre blir du til å se mulighetene og omsette teknologi til reell verdi.

Identifiser en utfordring: Finn en konkret oppgave som tar mye tid eller ressurser, og vurder hvordan KI kan bidra til å løse dette.

Invester i kompetanse: Begynn med det grunnleggende for å bygge forståelse rundt KI og digitale løsninger.

Lag presise spørsmål (prompter): Vær tydelig med hva du ønsker fra KI. Gode instrukser gir mer presise og brukbare svar.

Vær tålmodig og eksperimenter: Bruk tid på å teste ut ulike løsninger og innarbeide KI i arbeidsprosessene dine. Utforsk mulighetene i fellesskap med kollegaer.

Sett sikkerhet i fokus: Husk at du er ansvarlig for resultatene. Tenk gjennom personvern og hvordan du verifiserer informasjon fra KI.

I tillegg til gode råd og konkrete eksempler, tok deltakerne også med seg hjem en gratis e-læring om «Innføring og praktisk bruk av kunstig intelligens» som er utviklet av Advansia og LØRN.

Har du lyst til å få tilgang til denne e-læringen eller vil du ta en prat med oss om hvordan KI kan skape muligheter for din virksomhet, ta kontakt med oss!

For mer informasjon, ta kontakt med:

Rune Hjortdahl
Rune Hjortdahl
Områdedirektør Digital
+47 93 45 05 95

Les mer om

Rune Hjortdahl