Hva er nytt?
Det nye bagasjesystemet innebærer automatiske innsjekkingsbokser hvor reisende legger bagasjen for rask og sikker transport til flyene. Skanning av bagasjelapp skjer som før, men nå følger bagasjen et automatisk brettsystem direkte inn i det nye anlegget. Målet er mindre venting og en mer effektiv flyplassopplevelse.
Prosjektet i tall
Bagasjeanlegget er dimensjonert for å håndtere 3000 kolli per time på avgang, med kapasitet for fremtidig utvidelse. Totalt har prosjektet en kostnadsramme på rundt 2,5 milliarder kroner, og er en del av en større investering som startet under pandemien.
Advansias bidrag
Advansia har vært en solid bidragsyter i prosjektet siden høsten 2022. Vi har bidratt med prosjektledelse, byggeledelse og SHA, og har medvirket til å sikre fremdrift, kvalitet og samhandling mellom involverte parter.
Prosjektet er nå inne i en avsluttende fase, hvor restarbeider og endringer gjenstår. Bagasjesystemet er delvis tatt i bruk (fase 1) og er under testing og prøvedrift (fase 2). Advansia har fortsatt noen oppgaver igjen før prosjektet kan avsluttes helt.
– Advansia har vært med siden starten og har hatt en nøkkelrolle i å sikre at prosjektet holder fremdriftsplanen og leverer på kvalitet, sier Odd Arne Røsand, gruppeleder for OSL Flyside team i Advansia.

Fremtidsrettet løsning
Det nye bagasjesystemet på Oslo lufthavn Gardermoen er et godt eksempel på hvordan teknologi og godt samarbeid gir bedre reiseopplevelser for passasjerene. Advansia er stolte av å ha bidratt til et prosjekt som setter en ny standard for effektivitet og brukervennlighet på Norges hovedflyplass.
