Nye Trondheim S: Knutepunktutvikling i praksis

Byggingen av Nye Trondheim S er i gang. Knutepunktutvikling spiller en avgjørende rolle i bærekraftig byutvikling, og målet er å skape et knutepunkt der kollektivtjenester, handel, næring og bolig samles.

Bane NOR Eiendom er Norges ledende knutepunktutvikler og Nye Trondheim S er et godt eksempel på knutepunktutvikling i praksis. Utbyggingen forbedrer kollektivtilbudet og reduserer biltrafikken i sentrum, samtidig som den vil gjøre det mulig for flere mennesker å bo og jobbe i nærheten av stasjonen.

Advansia bistår Bane NOR Eiendom med prosjekt- og byggeledelse i prosjektet, i tillegg til rollen som SHA-koordinator. Advansia har vært involvert i prosjektet fra detaljreguleringsprosessen og forprosjektfasen til byggefasen.

Bygger «lokk» i luftrommet over dagens jernbaneanlegg

Nye Trondheim S utgjør en del av en større reguleringsplan og består av tre byggetrinn, som skal kobles sammen. Dagens stasjon er i drift under hele utbyggingen, noe som krever spesielt høyt fokus på prosjektering, planlegging og gjennomføring av prosjektet.

- Når man bygger et komplekst prosjekt i flere trinn, er det avgjørende å ha klare grensesnitt mellom hvert trinn og avklare hvordan de ulike delene av prosjektet skal samhandle før man går videre til neste trinn, sier Knut-Einar L. Austlid, prosjektleder i Advansia for Nye Trondheim S.

Knut-Einar L. Austlid, prosjektleder i Advansia for Nye Trondheim S

Prosjektet er nå i gang med byggetrinn 2, som innebærer ny kollektivstasjon for buss, tog og båt, inkludert kontorarealer. Byggetrinnet gjennomføres som et samspillsprosjekt og målpris med Veidekke som totalentreprenør. En av de største utfordringene med dette byggetrinnet, er at en betydelig del av bygningsmassen etableres i luftrommet over dagens jernbaneanlegg.

- For å løse denne utfordringen bygges det et «lokk» hvor den nye bygningsmassen kan legges. Hovedårsaken for denne løsningen er muligheten til å etablere direkteadkomst med heiser og rulletrapper ned til eksisterende plattformanlegg. Fra et bærekraftsperspektiv er løsningen også svært positivt da man ikke beslaglegger nye arealer, forteller Knut-Einar.

Knutepunktutvikling for bærekraftig byutvikling

Nye Trondheim S gjennomføres med høye ambisjoner for miljø og bærekraft – både for selve byggeprosessen og det ferdige produktet. Både kollektivterminalen og kontorer vil sertifiseres til energiklasse A og etter BREEAM NOR Excellent.

Illustrasjon: Arkitema Architects

- Knutepunktutvikling spiller en avgjørende rolle i bærekraftig byutvikling. Det er også et stort fokus på energi, innemiljø og forhold på byggeplass i prosjektet, og vi velger materialer med tanke på bærekraft, klimagassutslipp og lave emisjoner, sier Knut-Einar.  

Ved at flere funksjoner samles på samme sted gjennom utbyggingen gir det flere muligheter til å gå, sykle og reise kollektivt i hverdagen, samtidig som det reduserer klimautslipp og transportbehov.

- Gjennom det grønne skiftet er det ventet at kollektivtrafikken vil øke vesentlig i årene som kommer. Kapasitetsøkningen i jernbanetilbudet og tilretteleggingen for bruk av mer bærekraftige transportmidler som tog, sykkel og buss vil kunne spare samfunnet for enorme mengder med CO₂ i et livsløpsperspektiv, avslutter han.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Tonje Sæthre
Tonje Sæthre
Seksjonsleder fysiske prosjekter, Trondheim
+47 97 18 82 65

Les mer om

Tonje Sæthre