Deichman Bjørvika: sosial bærekraft i praksis

Deichman Bjørvika, hovedbiblioteket i Oslo, er et av byens mest sentrale knutepunkt for kunnskap og kultur. Siden dørene åpnet i juni 2020, har det blitt et av de mest brukte arealene i byen, med omtrent 2,5 millioner besøkende i 2022.‍

- Deichman er Norges største kulturinstitusjon og det at vi har truffet på så mange områder i forhold til brukernes behov er jeg veldig glad for, sier Knut Skansen, direktør/biblioteksjef ved Deichman.

Biblioteket ligger sentralt plassert i Bjørvika, et område i stor utvikling ved Oslofjorden. Med sin nærhet til både Operaen og det nye Munchmuseet, er Deichman Bjørvika en viktig del av den kulturelle ryggraden i hovedstaden. Advansia har hatt ansvar for prosjektledelsen av Deichman Bjørvika.

Brukermedvirkning og samarbeid som suksessfaktor

For å gjøre det mulig å skape et bibliotek etter publikums faktiske behov, var det stort fokus på brukermedvirkning gjennom hele byggeprosjektet.

- Det første vi gjorde var å undersøke behovene til Oslofolket knyttet til bibliotek. Og det vi fant ut da var at bare 50% av oss bruker bibliotekene til utlån og hvis vi ikke fornyet biblioteket i forhold til disse behovene, så ville biblioteket egentlig tape terreng og forsvinne, forteller Skansen.

For å sikre at brukernes behov ble ivaretatt hadde prosjektorganisasjonene, rådgiverne og arkitektene et tett samarbeid med biblioteket gjennom hele den ti år lange byggeprosessen.

Vibeke Skaiaa i Advansia, prosjekteringsleder og ansvarlig for brukermedvirkning i byggeprosjektet, forteller at brukermedvirkning var et av suksessfaktorene for Deichman Bjørvika: - Vi skaper gull ved å samarbeide, snakke sammen og være tydelige. At ikke byggherren prioriterer på vegne på brukerne, men at man prioriterer sammen med brukerne hva som er riktig i det ene prosjektet man faktisk jobber med. Alle prosjekter er unike og har unike behov, så man må tilpasse seg det.

Mer enn bare et bibliotek

Resultatet er et bygg for alle; Deichman Bjørvika er mer enn bare et bibliotek. Det fungerer som et sosialt møtested som inviterer mennesker fra alle samfunnslag til å samles, utveksle ideer og tilegne seg ny kunnskap.

- Biblioteket er først og fremst et bygg for møter mellom mennesker og ikke et boklager. Vi tenker ofte på biblioteket som et sted der du låner en bok og går igjen, mens vår visjon for biblioteket har vært å lage en møteplass og et sosialt rom for innbyggerne, sier Skansen.

Sosial bærekraft i praksis

Med dette har Deichman Bjørvika blitt et levende eksempel på sosial bærekraft i praksis. Tre år etter åpning har Deichman Bjørvika etablert som et viktig møtested i byen, noe som er med på å styrke det sosiale nettverket og fellesskapet blant innbyggerne. Bibliotekets brede spekter av tjenester og programmer, sikrer at alle innbyggere i byen har fri tilgang til kunnskap, kultur og teknologi – og bidrar til å bygge et mer inkluderende og rettferdig samfunn.

- Jeg syns det er helt fantastisk at dette er et sted hvor man kan komme og føle seg velkommen, uansett hvor man er fra, hva man tror på og hvilke sosiale forhold man ellers kommer fra, sier Skaiaa.

Biblioteket har også blitt anerkjent utenfor Norges landegrenser. I 2021 ble biblioteket kåret til verdens beste nye offentlige bibliotek av IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions).

- Oslo er nå med dette hovedbiblioteket et av referansene for fremtidens bibliotek i veldig mange land, men det jeg er mest stolt av er at Oslos befolkning har tatt bygget til hjertet og har brukt det som sin egen stue allerede fra dag én, avslutter Skansen.

For mer informasjon, ta kontakt med: